tisdag, september 07, 2010

Kortfilm på YouTube: Crazy Pictures fick 200000 besökare på 5 dagar

Nätet med YouTube i spetsen kanske är den perfekta distributionsformen för kortfilm,  som förutom TV inte har någon given kanal för att nå ut till en större publik. (Perfekt bortsett från att visningarna inte direkt bidrar till finansieringen alltså)

Filmnyheterna.se uppmärksammade igår det svenska produktionskollektivet Crazy Pictures  » som la ut sin kortfilmsserie Poesi för fiskar på YouTube förra veckan. En satsning som redan genererat 200 000 besökare, vilket är betydligt fler än de flesta svenska långfilmer någonsin får på bio.

Och man förstår framgångarna. Crazy Pictures har hittat ett tonfall som fungerar förträffligt för det korta formatet och flera av filmerna är riktigt bra *.

Bland favoriterna kan nämnas “Kuken brinner” (extra plus för den slagkraftiga titeln!) och “Negerboll” som drar begreppet hysteri till nya höjder.

Se alla de sex filmerna i serien: Poesi för fiskar »
Artikeln på Filmnyheterna.se: Träffsäkert för "Poesi för fiskar" »

 

* ) Min definition av Riktigt Bra Film: En film som har något att säga till publiken och är en så bra historia och så bra berättad att publiken faktiskt vill se den.

© adastra media

Inga kommentarer :