lördag, september 29, 2012

Ord och inga visor från David Mamet – En uppläxning om hur man Skriver Scener.

MV5BMTE5MjYyMDUyOV5BMl5BanBnXkFtZTYwNDE4NDYz._V1._SX214_CR0,0,214,314_“AS WE LEARN HOW TO WRITE THIS SHOW, A RECURRING PROBLEM BECOMES CLEAR.

THE PROBLEM IS THIS: TO DIFFERENTIATE BETWEEN DRAMA AND NON-DRAMA. LET ME BREAK-IT-DOWN-NOW.

EVERYONE IN CREATION IS SCREAMING AT US TO MAKE THE SHOW CLEAR. WE ARE TASKED WITH, IT SEEMS, CRAMMING A SHITLOAD OF INFORMATION INTO A LITTLE BIT OF TIME.

OUR FRIENDS. THE PENGUINS, THINK THAT WE, THEREFORE, ARE EMPLOYED TO COMMUNICATE INFORMATION -- AND, SO, AT TIMES, IT SEEMS TO US.

BUT NOTE:THE AUDIENCE WILL NOT TUNE IN TO WATCH INFORMATION. YOU WOULDN'T, I WOULDN'T. NO ONE WOULD OR WILL. THE AUDIENCE WILL ONLY TUNE IN AND STAY TUNED TO WATCH DRAMA …”

Så börjar ett brev från DAVID MAMET [IMDB] till sina medarbetare i utvecklingen av TV-serien THE UNIT [IMBD]. 

David Mamet utvecklar sen resonemanget till en mycket koncis sammanfattning vad man har att tänka på när man skriver scener och pekar ut vägen till framgång : Att Skapa Dramatik. Och han förklarar också på ett mycket lättbegripligt sätt hur man går tillväga.

Det han tar upp brukar jag själv kalla “Godis till publiken”, dvs. att varje scen ska ge publiken en upplevelse och att den värsta dödssynden är att tråka ut åskådarna.

Läs och begrunda: David Mamet's Master Class Memo to the Writers of The Unit

Efter det är det nog svårt att låta bli att ta fram något eget manus för att kolla halten av dramatik i scenerna där …  ; )


Mer läsningATT SKRIVA SCENER, inledningen av kapitel 7 i boken ATT SKRIVA FILMMANUS.

© adastra media

Inga kommentarer :