torsdag, januari 31, 2013

SVT Play-tips: GENGÅNGARE – Berättarteknik på högsta nivå!

Gengångare

Dagens tips gäller en TV-serie som verkar ha hamnat lite i skymundan. Det är den franska GENGÅNGARE som just nu ligger ute på SVT Play.

GENGÅNGARE handlar om en liten fransk stad i bergen där döda människor plötsligt kommer tillbaka. Men de kommer inte som spöken utan vanliga människor av kött och blod som bara vill fortsätta sina liv där de avbröts vilket leder till kraftfull turbulens och en mängd förvecklingar för dem och deras nära och kära. Man följer en handfull återuppståndna personer och olika öden vävs samman.

Det är väldigt snyggt gjort och skådespelet är också helt fantastiskt. Men det som framför allt fascinerar med GENGÅNGARE är det otroligt drivna sättet att berätta.

Det man som manusförfattare ska lägga märke till hur de hela tiden matar på med överraskningar och komplikationer. Det hinner aldrig gå många minuter innan att något nytt och avgörande händer. GENGÅNGARE är extremt späckad med dramatisk substans.

För att en scen inte ska gå på tomgång ska man klippa sig in i ett skeende så nära det viktiga som möjligt och avsluta så fort som möjligt efteråt. Just detta är mästerligt hanterat i GENGÅNGARE. Inte mycket dötid där, om man säger.

En annan aspekt är hur man hela tiden lyckas hålla publikens nyfikenhet på topp genom att lägga ut gåtor som inte besvaras. Som t.ex. de återkommande sekvenserna från en gigantisk dammanläggning där vattennivån på allt mer mystiskt sätt sjunker för varje avsnitt. Jag har följt med fram till och med sjätte avsnittet men kan fortvarande inte gissa vad det är som är på gång med den förbaskade dammen.

Knepet kallas “Säga A men inte B” Det är en del av det vi kallar framåtrörelse.

Det kan också användas när man behöver informera publiken om något. Istället för att bara rakt på smacka upp det åskådarna behöver veta i dialog  är det så mycket bättre bygga en situation där man inte riktigt förstås vad rollfigurerna gör.

För när det åskådarna ser är lite obegripligt tvingas de att tänka. Man skapar en hunger efter att få de pusselbitar som saknas. På så vis ger man publiken en tillfredsställelse för när man senare mättar denna hunger och levererar förklaringen.

Just detta går att se redan i den allra första början av GENGÅNGARE. Lägg märke till hur man i olika mer eller mindre gåtfulla steg introducerar några av rollfigurerna, berättar om bakgrunden och hur situationen ser ut.

Gengångare_2Se t.ex. på scenerna från ett gruppmöte som börjar drygt fem minuter in, att vi till att börja med  inte får reda på vad det egentligen är för grupp och varför de samlas. Bara om ett litet exempel.

I GENGÅNGARE finns det massor av sånt!

Spännande är det också!

Se GENGÅNGARE på SVT PLAY » (ligger kvar till början av mars)

Helena Lindblad på DN kallar f.ö. serien “Nutidens Twin Peaks” i en artikel om GENGÅNGARE i dagens tidning.

Vederbörligt tack till Oskar WillersKulturama Filmskola som tipsade!


13-02-10 Komplettering efter sista delen

Och så kom vi då fram till slutet på säsongen (del 8). Nä, där föll Gengångare ganska rejält. Det var inget slut alls! - Man bara klippte av alltihop mitt i.

Jag var ju lite orolig att de inte skulle kunna sy ihop påsen, att det skulle bli som typ LOST där man bara matade på med nya gåtor utan att bry sig om att ge trovärdiga genomarbetade uppföljningar.

Berättarteknik och skådespel mm. i all ära men "slutet" levde inte ens i närheten upp till de förväntningar som skapats! : ((


Mer läsning:

Analys av scen ur SEVEN Framåtrörelse så det knakar »

Hemligheten med framåtrörelse »

Utdrag ur boken: Kapitel 7, Att skriva scener »

© adastra media

Inga kommentarer :