När jag arbetade med bokens KAPITEL 11 - MÖTET MED BRANSCHEN gjorde jag några intervjuer. Jag var bl.a. på SVT och talade med dramachefen Stefan Baron om hanteringen av insända manuskript.
Stefan Baron menade att det ofta räckte med att läsa omkring tio sidor av ett inkommet manus för att få en bild av dess potential. Så snabbt kunde man avgöra om manuset var skrivet av någon som visste hur man berättar för film eller ej. Var dessa första sidor inte tillräckligt bra var det stor risk att resten av manuskriptet inte blev läst.
Detta tar manusläraren/gurun Hal Croasmun upp på sin sajt screenwritingu.com. Croasmun har intervjuat en mängd amerikanska producenter som säger att de gör sin bedömning redan efter 1-3 sidor! Den givna slutsatsen av detta är att man bör lägga lite extra krut på utformningen av de inledande scenerna.
Hal Croasmun har sammanställt en liten nio minuters powerpoint-video med några råd om saker att tänka på. Det handlar bl.a. om att snabbt dra in läsaren in berättelsen och att inte skriva alltför kompakt.
Det är klart sevärt! Egentligen handlar det om hur man skriver manus generellt. De principer som Hal Croasmun tar upp ska även användas i resten av manuset. Det viktiga med de första sidorna är att du ska visa att du behärskar hantverket.
Se videon : 5 Keys to Irresistible Openings
Se även : De första sidorna har betydelse - DEL 2
Tidigare inlägg om Hal Croasmun och ScreenwritingU:
Nattlig telefonkurs om att skriva om
Att skriva en säljande logline
Hals tio bud som skiljer amatören från proffset
Videolektioner om hur man skriver rollfigurer för att locka bra skådespelare
Se även: 10 punkter för bättre framgång
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar