onsdag, april 17, 2013

Tips: Bra artikel om ENRADINGEN som verktyg för att fånga Filmens Centrala konflikt

ScreenWritingArticles

En viktig del när man bygger en historia för film är att hitta berättelsens CENTRALA PROBLEMATIK, dvs. den fråga som löper som ett armeringsjärn genom hela filmen och binder ihop de olika delarna till en helhet.

Hur väl man lyckats bygga sin story kring en central problematik (= konflikt)  är en av de saker som tydligast visar om manuset är skrivet av en professionell författare eller någon som saknar erfarenhet. Detta är också i väldigt hög grad avgörande för både publikens upplevelse och för möjligheterna att få filmen gjord.

Dagens tips gäller en kort och koncis artikel från sajten www.screenwritingu.com, som med några exempel visar hur man använder en ENRADING (logline som verktyg för att tydliggöra den centrala konflikten i en historia.

Artikeln är skriven av Hal Croasmun och behandlar även hur man gör om det visar sig att den centrala problematiken inte håller för att skapa en engagerande berättelse.

Läs artikeln Weak Main Conflict?

Eller gå via FB-sidan facebook.com/ScreenwritingU där man kan gilla för att få det senaste från sajten i sin tidslinje.


Se mer

Inledningen av kapitel 3: Handling och Helhet, från boken ATT SKRIVA FILMMANUS

Nattlig telefonkurs om att skriva om, sammanfattning av en telefonföreläsning med Hal Croasmun som går igenom sin metod med olika steg för att vässa ett manus.

Kursen 21 Screenwriting Rewrite Strategies är gratis och ges med jämna mellanrum. Nästa tillfälle är 4/5 2013


Fler tips på  artiklar av Hal Croasmun:

10 nya bud från en manusguru

De första sidorna har betydelse …

 

© adastra media

Inga kommentarer :