onsdag, juli 26, 2006

Om innehållet, premiss och "klockning".

PÅGÅENDE ARBETE

Den bok som det ligger utdrag ur här är under arbete. Jag ligger några kapitel före det som publiceras och håller just nu på att skriva det kanske besvärligaste kapitlet, det som handlar om Premiss. Man brukar ju översätta med "budskap" eller liknande. Men eftersom premissen i en film aldrig får uttalas utan ska ligga dold under ytan måste man alltså själv klura ut vad premissen är i en film. Det innebär att det finns ett mått av godtycke och man kan aldrig vara helt säker på att hitta den exakta formulering som manusförfattaren använt. Däremot är det oftast ganska lätt att ringa in det område där premissen ligger. På samma sätt kan det vara när man skriver själv också. Man har en känsla på ett ungefär vad premissen är. Men det duger inte riktigt. Ska man kunna vara konsekvent med sin premiss bör man fastlå den exakta formuleringen innan man skriver det sista varvet. Men jag ska inte fördjupa mig alltför mycket här för att inte föregripa det kapitel som ska komma senare.

Det intressanta, när det gäller premiss, är att nästan samtliga andra manushandböcker citerar, refererar till och hämtar exempel ur en och samma bok : "The Art of Dramatic Writing" av Lajos Egri. Boken är en verklig klassiker skriven 1946 och har fortfarande väldigt mycket att säga, inte bara om begreppet premiss utan också om de psykologiska drivkrafter som ligger bakom rollfigurernas handlingar. Se en recension av boken här.

Nästa kapitel ska handla om strukturen, närmare bestämt systemet med tre akter. Andra kapitel som kommer senare (utöver de som nämns i presentationen högst upp på sidan) ska handla om hur man skriver och använder synopsis och treatment, hur man skriver scener , hur man bygger och utvecklar levande och trovärdiga rollfigurer till sin berättelse, hur man går tillväga i kontakterna med branschen, dvs producenter och filmkonsulenter m.fl. som kan vara intresserade av att ta sig an ditt manus. Sen blir det även avsnitt om själva skrivprocessen, om manusprogram, formatering och lite annat smått och gott.

Eventuellt kommer jag att lägga med någon av de analyser som jag gjort där jag "klockar" filmerna dvs. skriver ner sammanfattningar av allt som händer med tidsangivelser. Det ger en fantastisk överblick för när man stannar upp efter varje sekvens och skriver, framträder konstruktionen oftast väldigt tydligt.

Bara för att visa hur det kan se ut lägger jag in ett exempel här. Det är från Broarna i Madison County som jag nyss klockat på det viset:

00.00.00 Skylt

00.00.13 Förtexter. NUTID. Långt ute på landet. En ensam brevlåda. En bil kommer och svänger in mot huset.

00.00.45 Carolyn är redan där när Michael kommer.

00.01.16 Advokaten sätter igång. Barnen får reda på att mamman, Francesca, ville kremeras. Michael menar att hon kanske var förvirrad. Pappan hade ju köpt två gravplatser. Advokaten säger att Francesca ville att askan ska spridas från Rosemanbron. Han visar att det är bevittnat av Lucy Delaney. Tjafs om detta.

00.03.15 De öppnar lådan och hittar fotografier från 1965. Carolyn går undan och läser ett brev. Hon ropar att Michael ska komma och visar honom.

00.05.30 Michael och Carolyn kommer tillbaka. Han säger att det är bäst att de själva går igenom resten. Carolyn läser högt ur ett sorgset brev som Robert skrivit. ”… att vi aldrig ska ses mer …”. Det framgår av ett annat brev från Roberts advokat att han är död och har lämnat allt han äger till mamman. Michael blir sur. De får reda på att även Robert ville spridas från samma bro. Att han dog 1982.

00.07.45 Michael frågar om Carolyn tror att de hade sex. Han är upprörd. Carolyn tycker han är barnslig.

00.08.30 De hittar nyckel i brevet och går och öppnar kistan på övervåningen. Det är några dagböcker och Roberts kameror.

00.09.30 Carolyn börja läsa annat brev till dem båda från Francesca. Hon skriver vackert och berättar om Robert och de kollar Roberts foton i National Geographic-nummer. Carolyn noterar att Robert bär mammans halskedja. Francesca hoppas att de inte ska vara arga och hänvisar till dagböckerna.

00.12.15 De sitter i köket med dagböckerna och Carolyn börjar läsa …

00.12.30 Övergång till Francesca i köket, [? gestaltning karaktärsegenskap] Hon höjer just radion som spelar opera [? tema musik] och njuter och berättar i Voice Over att hon såg fram emot att vara ensam. Hon lagar mat och ropar på dem att komma till middag.

00.13.15 De andra kommer in. Michael smäller i dörren [? tema "slå i dörren"]och får en tillsägelse. Richard kommer in och smäller ännu mer i dörren [? karaktärsegenskap]. Det första Carolyn gör är att ändra radion till en popstation. [? tema musik] [? gestaltning Francescas ensamhet] Francesca vill säga något men håller inne [? karaktärsegenskap].

...

Och så vidare. De markeringar jag gjort har jag delvis lagt in senare när jag sett hur saker och ting utvecklats. Det som blir tydligt är hur allt hänger ihop, hur ett tema läggs ut, eller en karaktärsegenskap presenteras som senare följs upp och utvecklas och så småningom får dramatisk betydelse. Att klocka en hel film på det här sättet tar lite tid att göra men är klart värt besväret för den som vill se hur man bygger konstruktionen.

Snart ska jag ha lite semester men hinner kanske lägga ut någon del ur kapitlet om akterna innan.

© adastra media


Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer :