NYA AVSNITT MED ANALYSER
Jo, äntligen börjar manusboken se ut att börja närma sig slutet. Har de senaste veckorna kunnat avsätta tid för koncentrerat arbete och lyckats få nästan hela grundtexten klar. Sen är det förstås en lång process kvar innan boken är tryckt och färdig att distribuera men den största och mest utmanande delen av arbetet är i alla fall gjord nu. Det känns rätt härligt.
Kan berätta att det har kommit till två nya längre avsnitt.
Det ena kommer som ett tillägg till kapitel 6 om rollfigurer och ger exempel på hur en väl utvecklad backstory kan användas för att skapa dynamik mellan rollfigurerna och även hur den gestaltas. Den film som analyseras utifrån detta perspektiv är den psykologiska thrillern EN ENKEL PLAN >> (Regi : Sam Raimi. Manus: Scott B. Smith, efter en egen roman).
EN ENKEL PLAN handlar om tre män i en liten amerikansk landsortsstad som hittar ett kraschat privatflygplan i skogen. I planet finns en stor väska full av pengar som de beslutar sig för att lägga beslag på. Resten av berättelsen skildrar hur de förlorar kontrollen och dras in i en allt mer djävulsk spiral av elände i sina förtvivlade försök att skydda sin hemlighet.
Jag plockade fram filmen efter att ha sett den riktigt ruggigt välgjorda BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU'RE DEAD >> (Regi : Sidney Lumet. Manus : Kelly Masterson) som påminner lite i uppbyggnaden, dvs en historia där utgångsläget är hyfsat normalt men skruvar sig mot att bli allt mer djävulskt eländigt. Både FARGO och U-TURN som jag också använder som exempelfilmer har också liknande upplägg.
SE KLIPP FRÅN EN ENKEL PLAN PÅ YOUTUBE >>
Det andra nya avsnittet kommer som ett tillägg till kapitlet om akterna. Där analyseras DE ANDRAS LIV >> (Regi oah manus : Florian Henckel von Donnersmarck) med avseende på sidoberättelser som där på ett extremt välstrukturerat sätt ger avtryck i filmens centrala intrig.
Det kanske blir ett litet blogginlägg om det också. DE ANDRAS LIV är en film som bara blir bättre ju fler gånger man ser den. Den är så nära det fulländade filmberättandet kan kan komma. Jag säger det igen : Se den! Se hur långt man kan komma, se den som en referensram för vad film kan vara när det är som bäst.
Andra bloggar om: film, filmmanus, att skriva filmmanus, dramaturgi, skrivande, skriva, en enkel plan, de andras liv
Denna blogg inehhåller runt 500 (!) inlägg med fokus på hur man skriver för film. Här finns mängder av artiklar, videoklipp, länktips, recensioner av manusböcker, tips om kurser o. annat.Du kan också hitta några texter ur min bok, ATT SKRIVA FILMMANUS.
Notera att alla nya inlägg och tips numera kommer i Facebook-versionen: www.facebook.com/ManusBloggen
Titta över dit för att se det senaste.
Fredrik Lindqvist, adastra media, dramaturg / manusförfattare och lärare i filmmanus.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget
(
Atom
)
5 kommentarer :
När jag läste En enkel plan, var min första tanke; den här historien skulle verkligen göra sig på film!
Och det gjorde den.
Ser fram mot din bok!
En Enkel Plan är också en av de filmer som växer med tiden och bara bli bättre ju fler gånger man ser den. Har inte läst boken men visst är berättelsen väldigt filmisk. Kul att de lyckades så bra!
/fredrik
Den har ju det här med momentum = det ena leder till det andra som leder till det trejde om leder till - katastrof.
Man vet det, men frågan är hela tiden - HUR? Ska det leda till katastrof?
Vem ska ha ihjäl vem, osv. Bra film och bra exempel.
Ja visst är det en härlig film. Om man nu gillar berättelser som leder käpprakt åt helvete vill säga.
Har du hunnit se "Before The Devil Knows You're Dead"?
Det är samma där, man vet ATT (eftersom båda huvudpersonerna är såna förlorare redan från början) men inte HUR, och inte heller hur alldeles överjävligt illa det kommer att gå sen. Och både Philip Seymour Hoffman och Etan Hawke är bara perfekta.
Och då ska man också veta att regissören är 84 år gammal! Jag blir så jäkla imponerad. Det ger hopp om ålderdomen.
Nja. Jag gillar nog filmer där det ena, på ett spännande och förtjänstfullt sätt - leder till det andra, osv. Sen om det leder åt helvete eller till nåt bra spelar nog inte så stor roll egentligen.
Jag har inte sett Before the Devil... men enligt vad du skriver så använder den något som oftast är mer effektivt och spänningsskapande än när man inte vet nånting. Kommer inte ihåg vad det kallas. Det ena är väl mysteriet och det andra..? Du vet säkert.
När man alltså vet hur det ska gå på ett ungefär, det är HUR man vill få reda på! Spänning skapas genom att GE info, inte genom att hålla på den. För det mesta. Tycker jag.
Skönt att han är 84! Då har jag fortfarande lite tid på mig :-).
Skicka en kommentar