När en ny rollfigur för första gången kommer in i berättelsen har manusförfattaren en unik möjlighet att styra vilken bild publiken ska få. Man försöker bygga en situation som på bästa sätt visar de karaktärsegenskaper man särskilt vill betona, egenskaper eller drivkrafter som får betydelse i filmens handling.
Generellt brukar man kräva att ett manus inte innehåller detaljer som inte omedelbart kan översättas till saker som publiken kan uppfatta (dvs handling, bilder eller dialog).
Men just när ny rollfigur introduceras är det tillåtet att brodera ut beskrivningen något för att läsaren ska få en mer nyanserad bild. Till skillnad från biopubliken, har den som läser manuset (och kanske ska fatta beslut om dess framtid) ju inte någon konkret person framför sig. Läsaren ser inte skådespelaren med sin specifika utstrålning.
Detta har manusförfattaren John August [IMDB]» skrivit en artikel om på sin sajt www.johnaugust.com »
John August har skrivit manus till bl.a. Kalle och Chokladfabriken, Corpse Bride och Big Fish
Läs artikeln How to introduce a character »
Mer läsning :
ATT SKRIVA FILMMANUS, utdrag ur kapitel 6:
ATT SKAPA ROLLFIGURER »
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar