På mina kurser pratar jag ofta om hur att det som sker i de olika scenerna ska beröra rollfigurerna känslomässigt. Det gäller förstås alldeles särskilt för våra huvudpersoner.
Jag menar att det är just de känslomässiga förändringarna som gör scenerna levande för publiken.
Det är också bl.a. genom rollfigurerna känslomässiga reaktioner som vi lär känna dem och förstår deras drivkrafter.
Och det viktigaste: Det är genom hur vår huvudperson utvecklas under filmens gång som berättelsen får en djupare mening för publiken.
Just detta med huvudpersonens förändring kan man läsa mer om i en liten artikel från sajten www.scripmag.com: Emotional Elements of Plot
Det är också tema för Manuspiloternas kurs ROLLFIGURENS FÖRVANDLING kommande helg med Kurt Öberg som lärare. (Det finns plats kvar för den som vill söka i sista minuten)
Förhoppningsvis återkommer jag också inom kort om rollfigurernas utveckling och hur det ger en berättelse mening. Just nu läser jag nämligen med stor behållning INSIDE STORY, the power of the transformational arc av Dara Marks och tänker att det ska bli en recension så småningom.
INSIDE STORY finns att köpa på Adlibris för 143 kr
Mer om rollfigurer
Mårten Blomqvist på DN har helt fel!
Länktips: Om introduktion av Rollfigurer
Utdrag ur boken, kapitel 6 – Att skapa rollfigurer
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar