På Manuspiloternas helgkurs SKRIVA SCENER FÖR FILM nyligen talade vi en hel del om betydelsen av att överraska publiken. Överraskningen är nämligen ett av de viktigare elementen i filmberättandet.
När man ser en film fungerar det så att man hela tiden skapar sig en föreställning om vad som kommer att hända. Vi har också alla sett så mycket film att vi känner igen de vanliga dramaturgiska greppen - och därför ofta kan räkna ut vart berättelsen är på väg.
Men som åskådarna blir man ganska snabbt blir uttråkad om man hela tiden kan räkna ut vad som ska hända. Just detta är problemet med att använda klichéer – de blir alltför förutsägbara.
Som manusförfattare måste vi alltså ligga steget före och ha oväntade saker i bakfickan att kasta fram, så vi verkligen levererar upplevelser till vår publik. Tjechov talade ju om den noggrant förberedda överrakningen som en av dramatikens grundstenar. Överraskande vändningar får åskådarna att vakna till och skapar nyfikenhet och engagemang.
Ett av mina egna favoritexempel är den oerhört dramatiska vändningen i NÄR LAMMEN TYSTNAR när Clarice Starling (Jodie Foster) till slut hittar den seriemördare hon sökt hela filmen igenom.
Ytterligare ett exempel finns i nedanstående både välskrivna och mycket väl spelade scen. Scenen inleder den extremt originella (och mörka!) dramakomedin HAPPINESS (1998) av Todd Solondz. Här få vi vara med på en date som inte blir riktigt vad de båda deltagarna tänkt sig:
Ett annat färskare exempel hittar man i TRUE DETECTIVE där ena huvudpersonen Rust (Matthew McConaughey) kallats in för att få fram ett erkännande av en obetydlig sidofigur i avsnitt 5.
SPOILERVARNING
I klippet nedan visar seriens skapare NIC PIZZOLATTO delar av scenen och berättar om bakgrunden.
Men för att verkligen uppleva scenens dramatik fullt ut, och även se hur skickligt det hela är byggt, bör man förstås själv ha sett alla de tidigare avsnitten och varit med på hela resan fram som leder fram till denna punkt!
Det går också att se flera starkt dramatiska vändningar som man inte kunnat förutse i EN FAMILJ som jag såg på bio igår.
Dagens tips gäller två artiklar från sajten SCREENEWRITINGU.COM om varför man bör överraska och hur man bygger.
Creating Surprise Every 5 Pages, Part 1
Creating Surprise Every 5 Pages, Part 2
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar