Del 3 av ett referat från ett gästföreläsning av Peter Nyrén om TV-dramatik på en manuskurs arrangerad av IKM »
Läs tidigare inlägg:
DEL 1 - Skillnaden mellan film och TV »
DEL 2 - Ett karaktärsschema »
ÅTTA DRAMATURGISKA STEG
Peter Nyrén ger oss en modell med åtta olika steg (sekvenser) och tre vändpunkter för att bygga storyn i ett avsnitt. Vi tänker oss en deckare för att åskådliggöra.
1. Introduktion. Man presenterar omständigheterna och pekar ut vem eller vilka rollfigurer som avsnittet ska handla om.
2. Huvudkonflikten. Något slags problem uppstår som kräver en lösning. Sekvensen avslutas med en krok, "det speciella". Deckarna kan t.ex. upptäcka en gåtfull omständighet som pekar mot en helt annan och mer komplicerad lösning än de först tänkt.
Vändpunkt 1 : Dags att handla
3. Plan 1. Första försöket att lösa problemet. Ofta skickas någon iväg åt helt fel håll. Orsaken är ofta att huvudpersonen undviker det "rätta spåret" på grund av någon slags personlig brist.
4. Tvekan / motstånd. Huvudpersonen försöker återskapa normalitet genom att vägra tro att situationen är så allvarlig som den faktiskt är. Men något händer som tvingar till nya åtgärder.
Vändpunkt 2 : Point of no return
5. Plan 2. En ny plan för hur man ska lösa fallet sjösätts.
6. Insatsen höjs. Nu aktiveras motståndet. Man måste ta i med mer kraft och ta större risker.
Vändpunkt 3 : Klar sikt – Alla vet vem som är skurk och vad som ska göras – På det psykologiska planet måste huvudpersonen möta sina demoner
7. Max kris. Dramatiken stegras och huvudkonflikten närmar sig till ett avgörande. I den psykologiska bågen kommer huvudpersonen till insikt om sin brist ("Om jag bara hade ….")
Klimax : Huvudkonflikten får sin upplösning.
8 Avtoning. Ordningen återställs. Huvudpersonen har erkänt sin brist och får förlåtelse för de fel som han eller hon begått.
DEL 4 - Modell för att skriva en scen »
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar